Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag

Auteur Topic: handposities?  (gelezen 5009 keer)

Sabine

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
handposities?
« Gepost op: 9 april 2010, 11:33:01 »

hoi,

Gezien ik sinds dit forum al lang twijfels heb over de kwaliteit/juistheid van mijn 1ste inwijding vraag ik me af hoe de handposities nu eigenlijk correct zijn? Ik heb eens via google gekeken en vind daar heel andere dingen dan wat ik leerde. Om te beginnen al; voor n achterkant, maar nog veel meer dingen die anders zijn.
Ook vraag ik me af waarom aan het hoofd begonnen wordt? Bij de Timotheus wordt altijd aan de voeten begonnen om bij te aarden en zo rustiger te worden, wat voor mij persoonlijk wel aangenamer voelt dan bij het hoofd beginnen of omdat ik het zo gewoon was/ben.

http://users.skynet.be/emovere/reikihand.htm dit vond ik op internet en is dit dan de 'juiste' manier?

groetjes
« Laatst bewerkt op: 9 april 2010, 11:35:48 door sabine 2 »
"Moge alle levende wezens gelukkig zijn" Boeddha

Titia

• Algemene moderator
  • Actief Master
Re: handposities?
« Reactie #1 Gepost op: 9 april 2010, 12:04:51 »

Hey,
Er zullen ongetwijfeld diverse meningen zijn.
Maar ik behandel altijd eerst het hoofd, meestal een heel lange tijd en daarna het lichaam van boven naar beneden op de chakra's. Dus helemaal niet zoals het volgens het boekje zou 'moeten'.

Ik heb me behalve toen ik net begon, niets aangetrokken van die handleidingen en posters met 'D reiki handposities' en ik vond behandelen op de chakra's voor mijzelf prettiger.
Mijn idee ervan is dat we handposities leren bij de 1e graad, zodat je op weg wordt geholpen. Als ze je zeggen van 'doe maar wat zoals je intutie/handen je zeggen' dan wordt je wel heel erg in het diepe gegooid.
Maar het is m.i. prima als je je laat leiden door je handen/intutie.
De handposities die jij hebt geleerd zullen heus niet enorm 'fout' zijn, dat kan niet. Zelf behandel ik ook de achterzijde van het lichaam. Niet altijd helemaal, maar ik voel vaak heel veel als ik mensen hun rug behandel dus ik wil dat altijd even 'aftasten' of het nodig is. Ik heb wel gehoord dat veel mensen alleen de voorzijde behandelen maar daar ben ik gezien mijn ervaring het niet mee eens.

Ik heb wel eens uitgeprobeerd om vanaf de voeten te behandelen maar ik vond het raar voelen, kan aan mij liggen. Heb me er eigenlijk nooit in verdiept/of ben het vergeten  :oops: waarom we van hoofd tot voeten behandelen hahaha maar er zal hier wel iemand zijn die dat ergens heeft gelezen.

Als ik bemerk vooraf dat mensen niet goed geaard zijn dan laat ik ze al even een aarde-oefening doen voor we gaan beginnen met behandelen. Mensen worden ook heel rustig als je de handen op hun hoofd of schouders legt.

groetjes
Titia
Moed is niet vrij zijn van angst maar bang zijn en toch doorgaan

capricorna

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 9 april 2010, 12:06:34 »

Ik ben ook benieuwd, je ziet zo veel verschillende handpositieleggingen.
Ik heb ze ook anders geleerd dan op de link , wel het hoofd en het lichaam, maar de handen heb ik nog niet gezien.

Wel een goede link Sabine2, had ik nog niet gevonden, bedankt   :inlove:

Ik denk dat elk het zo een beetje op zijn/haar manier doet, dat het vooral belangrijk is waar jij je goed bij voelt.

Maar er zijn volgens mij wel een aantal 'vaste ' handposities waar je, je aan moet houden, denk ik !? :rolleyes:

Anny
xxx
« Laatst bewerkt op: 9 april 2010, 13:07:06 door capricorna »
**Vertrouwen, is geloven wat je nog niet kunt zien,
de beloning voor dit vertrouwen is zien wat je gelooft**

Kaigan

• Actief Master
  • Geslacht: Man
  • Ingewijd volgens Diane Stein
    • Kruidenwerkplaats P'tit Forestier
« Reactie #3 Gepost op: 9 april 2010, 12:58:27 »

Iedereen heeft gelijk, of je nu behandeld met of zonder handpositieposters, -boekjes en noem maar op. Maar zijn de posters d manier van behandelen: nee, dat zijn ze niet, zijn ze nodig: nee ook niet. Zijn ze makkelijk: misschien, dat ligt aan de gebruiker.

Zoals Titia al aangaf is het in het begin prettig om wat houvast te hebben, maar zodra je merkt dat er ook energie uit jouw handen komt is het eigenlijk alweer tijd om te gaan vertrouwen. Vertrouwen dat je goed handelt. Vertrouwen is binnen reiki een heel belangrijk onderdeel, de meesten onder ons kunnen de energie niet zien en er zijn er zelfs die de energie niet eens voelen. Toch weten (vertrouwen) we erop dat er energie door ons heengaat en wordt doorgegeven.

Er is heel veel discussie over handposities, maar er is ook net zoveel discussie over het scannen van het lichaam. Gaat de doorgever dan niet teveel af op zijn eigen interpretatie, of zit er misschien ook nog het ego tussen, enfin angst, angst of je het wel goed doet. En zo komen we weer bij vertrouwen. Vertrouw er op dat reiki zelf de weg vindt naar datgene wat behandeld dient te worden. Gebruik je de voorgeschreven posities dan is dat goed, scan je het lichaam dan is dat ook goed.

Ondanks dat de posters een goed hulpmiddel zijn zou ik er toch niet altijd mee blijven werken. Als je met je handen langs een lichaam glijdt neem je van alles waar, daar is het koud, daar is het warm, daar kriebelt het en ergens anders lijken je handen te plakken. Al die sensaties zijn plekken waar energiebanen verstopt zijn, snel stromen, langzaam stromen en noem maar op.Zie het als een bosbeek die zal op de ene plek heel snel stromen en daar waar iets in de weg ligt langzamer of misschien wel niet stromen. Het is goed om een lichaam te scannen, je handen worden er gevoeliger door.  Vertrouw op je handen en vertrouw er op dat reiki daar terecht komt waar het nodig is.

Hoe werk ik, je raadt het al ik werk niet met vaste posities, maar scan een lichaam en probeer zo gedachteloos mogelijk te handelen op een gegeven "voel" ik waar ik mijn handen neerzet, soms kort, soms wat langer. Het kan ook gebeuren dat ik plots voel dat ik naar een eerder behandelde plek terug moet gaan en geef hier dan aan toe.

Ik vertrouw er op dat ik mijn handen op de juiste plaatsen neer leg en weer weg haal. Ik probeer de sensaties die ik waarneem niet te interpreteren in de trant van:"O, hier is het warm, dan zal die spier wel overbelast zijn, maar als die spier overbelast is dan MOET ik ook die aanhechting behandelen, want die is daarmee verbonden en als dat zo is dan MOET... ." Ik vertrouw op wat ik voel en tot nog toe is niemand geweest die zich heeft beklaagd.

Leerlingen krijgen van mij geen boekjes met handposities, maar ik laat hen heel intensief oefenen met voelen en scannen. Mochten ze na afloop van het traject toch willen werken met vaste posities dan geef ik een aantal titels mee van boeken ("Japanse" reiki) die ze dan zelf kunnen bestuderen. Echter bij een terugkom dag blijken de meesten niet of niet meer te werken met vaste posities.

Ik vertrouw er op dat ook jij doet wat nodig is, niks meer en niks minder.

Patrick
Cruyden, kruijden en kruiden!

capricorna

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 9 april 2010, 13:24:51 »

Deze vraag zal waarschijnlijk al ergens gesteld en beantwoord zijn, denk ik, maar ze houd mij wel bezig....
Zoals je zegt kan je voelen waar er behandeld 'moet' worden, dat wil zeggen dat daar iets scheelt.....is het dan ook niet mogelijk dat de persoon die de behandeling geeft, overneemt wat er met die persoon die behandeld wordt scheelt.

Kan de persoon die behandeld wordt de pijn of de ziekte..... niet doorgeven naar de persoon die de behandeling geeft, en omgekeerd.
Dat maakt mij wel wat bang, want volgens mij is het mogelijk !!??  :wanhoop:

Anny
xxx

Kaigan

• Actief Master
« Reactie #5 Gepost op: 9 april 2010, 13:41:14 »

Neen geen moeten, aan moeten doe ik niet. Ik wens niet te moeten... wel willen.  :yes:

Als jij goed geaard te werk gaat kan dat niet gebeuren en als jij dat niet wilt dan gebeurt dat ook niet. Vergeet niet dat jij geen reiki geeft, je geeft slechts door. Er zijn reikikanalen die zichzelf nog eens bewust in het Witte Licht zetten voor een behandeling, als je dat vertrouwen geeft doe dat dan, maar doe het niet uit angst (Moeder Theresa liep nooit mee in een anti-oorlogsdemonstratie wl in vredesdemonstraties  ;))

Angst of bang zijn is de slechtste raadgever die je je kunt voorstellen. Angst maakt je onzeker; je hebt geen vertrouwen meer. Angst maakt je slachtoffer en dat is niet goed. Angst is een van de veroorzakers van lijden (Pol zal daar meer over weten, toch? :yes:). Angst vertroebeld je waarneming. Uit angst zijn al vele oorlogen begonnen en volkeren uiteen gereten.

Toe, heb geen angst maar VERTROUW. Heb vertrouwen in je zelf en je handelen.

Patrick

capricorna

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 9 april 2010, 13:49:06 »

Dank je wel Patrick  :hart:

Daarom heb ik dat 'moeten 'ook tussen ' ' gezet  :)

Ik heb ook al heel wat meer vertrouwen ontwikkeld, via mijn innerlijke en het vertouwen naar  hierboven toe, zo voelt het toch  :hart:

Intussen de link gevonden
http://www.reikistromingen.be/forum/index.php?topic=995.0

Anny
xxx

Frank

• Administrator
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
« Reactie #7 Gepost op: 9 april 2010, 14:08:29 »

Hai,

Tja, wat is nu correct h in dit geval.

Het hangt er vanaf wat je beschouwd als referentiepunt. Usui-sensei of Hayashi/Takata/Alliance ?

Uit de kant van Hayashi/Takata/Alliance zijn er uitgebreide behandelschema's met gestandaardiseerde handposities gekomen. Over het algemeen zo'n 12 tot 20 posities.
Die zijn ook lang gehanteerd als min of meer vaststaande posities, die je beter niet kunt overslaan en je dus eigenlijk gewoon blindelings moet volgen.

Tijdens Usui-sensei's leven werden geen echte standaard handposities aangehouden, behalve vijf posities rond het hoofd.
Er was een algemene instructie: "Begin bij het hoofd en werk naar beneden langs het lichaam als het nodig is".

Weten of zoiets nodig is of niet dat leer je, als onderdeel van je training.
In Usui-sensei's onderwijs leer je eerst energie voelen en interpreteren (zodat je de energie van de ontvanger als het ware kunt scannen, om er achter te komen waar energie nodig is en waar niet). Later, als je ver genoeg ontwikkeld bent, leer je je te laten leiden door de energie zelf.

Ook vraag ik me af waarom aan het hoofd begonnen wordt?

In Usui-sensei's tijd werd dat gedaan vanuit de gedachte dat veel klachten/ziekten/ongemakken voortkomen uit het hoofd.

Dus helemaal niet zoals het volgens het boekje zou 'moeten'.

Tja, ligt eraan welk boekje je neemt h :P

Mijn idee ervan is dat we handposities leren bij de 1e graad, zodat je op weg wordt geholpen.

Yep. Als er dan toch vaste handposities zijn, denk ik dat dit de beste manier is om ze te beschouwen.

Als ze je zeggen van 'doe maar wat zoals je intutie/handen je zeggen' dan wordt je wel heel erg in het diepe gegooid.

Ja en nee.
Als dat de enige instructie is, dan is dat inderdaad nogal "in het diepe".

In Usui Reiki Ryōhō leer je via oefeningen en rustige begeleiding energie voelen en tot op zekere hoogte interpreteren. Dat is geen in het diepe gooien. Je begint eerst met kijken of je iets kunt voelen, dan kijk je wat je voelt en dan ga je verder.

Eigenlijk vind ik dat iedereen die een praktijk heeft en dus onbekende mensen behandelt, de energie moet kunnen aftasten en de handen moet leggen op de plekken waar het nodig is.. en niet blindelings een schema van 20 handposities moet volgen.

Er is heel veel discussie over handposities, maar er is ook net zoveel discussie over het scannen van het lichaam. Gaat de doorgever dan niet teveel af op zijn eigen interpretatie, of zit er misschien ook nog het ego tussen, enfin angst, angst of je het wel goed doet. En zo komen we weer bij vertrouwen.

Het is gewoon iets waar je je in kunt bekwamen. Net zoals zwemmen, wiskunde en grammatica.
Als je onbekwaam bent in een bepaalde techniek/vaardigheid, dan kun je nog zoveel vertrouwen, maar het helpt je geen steek verder.
Vertrouwen is goed, heel goed, maar zonder daadwerkelijke kundigheid en training is het meaningless.

Kan de persoon die behandeld wordt de pijn of de ziekte..... niet doorgeven naar de persoon die de behandeling geeft, en omgekeerd.
Dat maakt mij wel wat bang, want volgens mij is het mogelijk !!??  :wanhoop:

Kort antwoord: het is mogelijk als je het niet goed doet.

Als je de behandeling goed uitvoert, is er geen enkel gevaar op het overnemen van energie of klachten.
De eerste vereiste voor een veilige behandeling is, zoals Patrick al zegt, je aarding. Een goede aarding zorgt ervoor dat je stabiel staat, dat ongewenste energien kunnen worden afgevoerd.
Bovendien kun je je eigen energie op een 'hoger plan' brengen waardoor je minder vatbaar bent voor externe invloeden. Eigenlijk is het de verantwoordelijkheid van iedere behandelaar dat hij of zij zijn/haar eigen energie zo zuiver mogelijk houdt (door bijvoorbeeld de Gokai en de meditaties).

Als je bang bent tijdens het geven van een behandeling, dan haal je je eigen energie 'omlaag'. Je verzwakt jezelf door angst en zo word je ook vatbaar voor invloeden van buitenaf.
Sta rustig, onwankelbaar, zelfverzekerd en sta sterk in de energie. Hoe meer jouw eigen energie overeenkomt met Reiki (Het Licht), hoe beter het is.

Usui-sensei zou met z'n tweede principe gezegd hebben: kyō dake ha, shinpai suna
(Alleen vandaag, wees niet bezorgd)

Als je dingen zoals angst, woede, onzekerheid of zorgen voelt tijdens een behandeling, dan zou je geen behandeling moeten geven.
(Dat is algemeen bedoeld hoor, als algemeen principe voor het geven van behandelingen, niet persoonlijk gericht)

*Gasshō*
Frank

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #8 Gepost op: 9 april 2010, 18:21:21 »

Beste Patrick,
In mijn gevoel heeft niet iedereen gelijk.
Dat zou Reiki in mijn beleving tot een zooitje denegreren.
Rotzooi maar het is altijd goed.
Kan mij er niet in vinden.
Tot slot ik vertrouw met de nodige zelfreflectie en scepsis op wat ik voel.
In Japan is Reiki een middel om tot zelfrealisatie te komen.
Het is geen techniekje of zijn techniekjes het is een voertuig om uiteindelijk eenheid te kunnen ervaren in jezelf en de wereld om je heen.

Groetjes en fijn weekend
Dick
« Laatst bewerkt op: 9 april 2010, 18:35:18 door Dick Zuiderduin »

Kaigan

• Actief Master
« Reactie #9 Gepost op: 9 april 2010, 18:32:32 »

Hallo Dick,

Ben wel benieuwd naar jouw opvatting in deze.

Patrick

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #10 Gepost op: 9 april 2010, 18:36:08 »

zie boven
Groet
Dick

Kaigan

• Actief Master
« Reactie #11 Gepost op: 9 april 2010, 18:38:49 »

:p da's te makkelijk!

Ik vind je antwoord niet helder genoeg.

Hoe denk jij over het gebruik van (vaste) handposities?

Patrick
« Laatst bewerkt op: 9 april 2010, 18:41:40 door Kaigan »

Frank

• Administrator
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
« Reactie #12 Gepost op: 9 april 2010, 18:41:29 »

In Japan is Reiki een middel om tot zelfrealisatie te komen.
Het is geen techniekje of zijn techniekjes het is een voertuig om uiteindelijk eenheid te kunnen ervaren in jezelf en de wereld om je heen.

Wow  :jeej:

Verder ben ik net als Patrick wel benieuwd naar jouw visie op het gebruiken van handposities, gezien je jarenlange staat van dienst (om het zo te zeggen).

*Gasshō*
Frank

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #13 Gepost op: 9 april 2010, 18:44:36 »

Hoi Patrick,
Als je in een auto wilt rijden zul je allereerst je basistechnieken eigen dienen te maken.
Als je beheersing en gevoel hebt en gedachtenloos met het voertuig kunt omgaan zou je desgewenst technieken kunnen verfijnen tot een moment dat je een bent met je voertuig.
Groet
Dick

Kaigan

• Actief Master
« Reactie #14 Gepost op: 9 april 2010, 18:46:24 »

Tot dusverre met je eens, maar je zegt nog niets over jw gebruik van de handposities.

Patrick
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.163 seconden met 22 queries.